The National Bilingualism Plan (PNB) and the Challenge of Internationalization in Colombia: Background and Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.5294/laclil.2022.15.2.7Keywords:
Education, bilingualism, internationalization, national bilingualism plan, bilingual educationAbstract
This article intends to analyze the interdependence between the National Bilingualism Plan of Colombia and the challenge of internationalization of higher education in the country, as public policies that aim to improve the quality of education at different levels. The first focuses on strengthening the teaching of foreign languages in primary, basic, and secondary education; the latter, in higher education with the promotion of regional and global agreements for the recognition of studies, titles, and diplomas to promote access to greater academic and cultural opportunities for students, which would contribute to the economic development and the insertion of the country in the global context in a competitive manner. It aims to understand the challenge of internationalization and its deep connection with economic globalization and to establish its link with the teaching of foreign languages and the promotion of bilingualism. The National Bilingualism Plan and the development of the learning of foreign languages in Colombia are explored, and then the disconnection between both programs as a possible cause of the truncated development of bilingualism in the country is analyzed.
Downloads
References
Altbach, P.G., Reisberg, L., & Rumbley, L.E. (2009). Trends in global higher education: Tracking an academic revolution. Brill. https://doi.org/10.1163/9789004406155
Alzate Bermúdez, A. P., & Galarza Castro, G. (2022). El bilingüismo en Colombia, una gran oportunidad en el campo laboral [Bachelor’s thesis, Universidad EAN, Bogotá, Colombia). http://hdl.handle.net/10882/12329
Cárdenas, N. (2018). Perspectivas para un estudio sobre bilingüismo en universidades regionales colombianas. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 20(31), 125-142. https://doi.org/10.19053/01227238.8566
Correa, D., Usma, J., & Montoya, J. C. (2014). El Programa nacional de bilingüismo: un estudio exploratorio en el departamento de Antioquia,Colombia. Íkala, Revista de lenguaje y cultura, 19(1), 101-116. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.16978
de Mejía, A. M. (2002). Power, prestige, and bilingualism: international perspectives on elite bilingual education. Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781853595929
de Wit, H. (Ed.). (2009). EAIE Occasional Paper 22. Measuring success in the internationalisation of higher education. European Association for International Education (EAIE).
de Wit, H., & Altbach, P. G. (2021). Internationalization in higher education: global trends and recommendations for its future. Policy Reviews in Higher Education, 5(1), 28-46. https://doi.org/10.1080/23322969.2020.1820898
Education First. (2023). EPI EF English proficiency index a ranking of 113 countries and regions by English skills. https://www.ef.com/assetscdn/WIBIwq6RdJvcD9bc8RMd/cefcom-epi-site/reports/2023/ef-epi-2023-english.pdf
España, C. (2010). El idioma inglés en el currículo universitario: importancia, retos y alcances. Revista Electrónica Educare, 14(2), 63-69. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194115606005
Firth, A. (1996). The discursive accomplishment of normality: on ‘lingua franca’ English and conversation analysis. Journal of Pragmatics, 26(2), 237-259. https://doi.org/10.1016/0378-2166(96)00014-8
Gacel-Ávila, J. (2017). La ciudadanía global, un concepto emergente y polémico. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 21(21), 39-63. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/26
Guido, E., & Guzmán, A. (2012). Criterios para internacionalizar el currículo universitario Revista Actualidades Investigativas en Educación, 12(1). https://doi.org/10.15517/aie.v12i1.10253
Gutiérrez Ramírez, M, Landeros F, Ignacio, A (2010). Importancia del lenguaje en el contexto de la aldea global. Horizontes Educacionales, 15(1), 95-107. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97916218008
Jaramillo, I. (2003). La Internacionalización de la educación superior y su dinámica en Colombia. World Bank Group. http://documents.worldbank.org/curated/en/558071468018838614/La-internacionalizacion-de-la-educacion-superior-y-su-dinamica-en-Colombia
López Montero, R. (2018). Propuesta de internacionalización desde las estrategias didácticas universitarias. ALTERIDAD. Revista de Educación, 13(2), 239-250. https://alteridad.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/2.2018.07
Martínez, P. (2014). Pensando la internacionalización de la educación superior en los próximos 20 años: avances y retos. En C. Nupia. (Ed.), Reflexiones para la Política de Internacionalización de la Educación Superior en Colombia (pp. 27-46). Ministerio de Educación Nacional. https://www.cna.gov.co/1779/articles-401021_documento.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2006). Guía No. 22. Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Guias/115174:Guia-No-22-Estandares-Basicos-de-Competencias-en-Lenguas-Extranjeras-Ingles
Ministerio de Educación Nacional (2006). Educación: Visión 2019. http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-122719.html
MEN (2022). Nota orientadora internacionalización. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-408425_recurso_8.pdf
Prieto, L., Valderrama, C. y Allain-Muñoz, S. (2015). Internacionalización en casa en la educación superior: Los retos de Colombia. Revista Internacional de Cooperación y Desarrollo, 2(2), 105-135. https://doi.org/10.21500/23825014.2274
Roldán Sánchez, G. A. (2016). Obstáculos en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera en dos grupos de la población bogotana [Bachelor’s thesis, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá]. http://hdl.handle.net/11349/6611
Romero Huesca , S. J., & Sánchez Gutiérrez , M. G. G. (2022). La Internacionalización de la Educación Superior desde perspectivas descolonizadoras: Una ruta posible . Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 34(1), 445-468. https://doi.org/10.54674/ess.v34i1.519
Salmi, J (2015). El desafío de pensar una política de internacionalización de la Educación Superior en Colombia. En C. Nupia. (Ed.), Reflexiones para la Política de Internacionalización de la Educación Superior en Colombia (pp. 17-25). Ministerio de Educación Nacional. https://www.cna.gov.co/1779/articles-401021_documento.pdf
Secretaria de Educación del Distrito [SED]. (2019). Plan distrital de segunda lengua. La apuesta de la ciudad educadora para garantizar el derecho a comunicarse en una segunda lengua a las niñas, niños y adolescentes. SED.
Siguán, M. (2001). Bilingüismo y lenguas en contacto. Edward Arnold.
Siguán, M. & Mackey W. (1986). Educación y bilingüismo. UNESCO.
UNESCO. (2005). EFA Global Monitoring Report. http://www.unesco.org/education/gmr_download/chapter1.pdf
Soto, J. E., & Martínez Heredia, K. M. (2018). Límites y alcances del Bilingüismo en el contexto del Plan Nacional de Desarrollo en Colombia 2014-2018. Revista Cedotic, 3(2), 79-104. http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/2120
Téllez, F., & Langebaek R., C. H. (2015). Internacionalización y calidad en Colombia: el rol estratégico de la acreditación en el fortalecimiento de los procesos de internacionalización de la educación superior. En C. Nupia. (Ed.), Reflexiones para la Política de Internacionalización de la Educación Superior en Colombia (pp. 75-97). Ministerio de Educación Nacional. https://www.cna.gov.co/1779/articles-401021_documento.pdf
Travé, G (2014). La enseñanza bilingüe a partir de las representaciones del profesorado: un estudio integrado [Doctorate dissertation, Universidad de Huelva]. https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/10136/La_enseñanza_bilingue.pdf?sequence=2
Truscott, J. (2006). Optionality in second language acquisition: A generative, processing-oriented account. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 44(4), 311-30. https://doi.org/10.1515/IRAL.2006.014
van Vught, F., van der Wende, M., & Westerheijden, D. (2002). Globalisation and Internationalisation: Policy Agendas Compared. In: Enders, J., Fulton, O. (Eds) Higher Education in a Globalising World. Higher Education Dynamics, vol 1. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0579-1_7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Emilia Aponte Mantilla

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This Journal and its articles are published under the Creative Commons CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International license. You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially. Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The license cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.