La enseñanza de segundas lenguas mediante contenidos históricos: un modelo teórico-práctico para el diseño de materiales con el enfoque AICLE
DOI:
https://doi.org/10.5294/laclil.2018.11.2.5Keywords:
Second language instruction, bilingual education, history education, teacher education, integrated curriculumAbstract
La enseñanza de segundas lenguas mediante contenidos históricos: un modelo teórico-práctico para el diseño de materiales con el enfoque AICLE
O ensino de segundas línguas através de conteúdos históricos: um modelo teórico-prático para o design de materiais com a abordagem CLIL
The implementation of policies on bilingual education, based on the Content and Language Integrated Learning (CLIL) approach and promoted by different European directives and numerous studies, is now a magnificent field for experimentation on the didactics of second languages through non-linguistic content, such as history. However, the multidisciplinary nature of this educational environment, with its own epistemological characteristics, presents an additional difficulty for content teachers who have to develop didactic materials that integrate both the didactics of content and the learning of second languages. Based on this consideration, this publication aims to articulate a methodological guide for the teacher, an epistemological framework that guides him in his development of teaching units in a CLIL environment. For this purpose, the factors that converge in the development of materials for the teaching of second languages through the subject of History from two points of view will be exposed. The first one concerns language, considering its linguistic levels, which would encompass both the discursive aspect of the historical text and its didactic transposition, and the second concerns content itself, where the current methodological assumptions of the didactics of history will be seen. The article closes with a series of practical proposals for the implementation of the theory exposed with the history of Spain as a theme, using Spanish as a foreign language.
To reference this article (APA) / Para citar este artículo (APA) / Para citar este artigo (APA)
Ferrando, E. (2018). La enseñanza de segundas lenguas mediante contenidos históricos: un modelo teórico-práctico para el diseño de materiales con el enfoque AICLE. LACLIL, 11(2), 275-307. DOI: 10.5294/laclil.2018.11.2.5
Received: 27/09/2018
Approved: 07/02/2019
Downloads
References
Achugar, M., y Schleppgrell, J. M. (2005). Beyond connectors: The construction of cause in history textbooks. Linguistics and Educational. Volumen 16, 298-318. DOI: 10.1016/j.linged.2006.02.003
Arteaga, B., y Camargo, S. (2014). Educación histórica: una propuesta para el desarrollo del pensamiento histórico en el plan de estudios de 2012 para la formación de maestros de Educación Básica. Revista Tempo e Argumento, 6(13), 110-140. Recuperado de: https://www.dgespe.sep.gob.mx/public/comunidades/historia/recursos/educacion_historica_19_de_agosto_2012.pdf
Byram, M. (2009). Perspectivas interculturales en el aprendizaje de idiomas. Madrid, España: Editorial Edinumen.
Carretero, M., y Montanero, M. (2008). Enseñanza y aprendizaje de la Historia: aspectos cognitivos y culturales. Madrid, España: Universidad Autónoma de Madrid – FLACO (Argentina) y Universidad de Extremadura.
Colón llega a América [fotografía]. (s.f.). Recuperada de https://www.elpandelospobres.com/primer-homenaje-colon
Consejo de Europa (1995). Resolución del Consejo: relativa a la mejora de la calidad y la diversificación del aprendizaje y de la enseñanza de las lenguas en los sistemas educativos de la Unión Europea. Bruselas, Bélgica: Consejo de Europa. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/ALL/?uri=CELEX:31995Y0812(01)
Coyle, D., Hood, P., y Marsh, D. (2010). Content and Language Integrated Learning. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
Dalton-Puffer, C. (2011). Content-and-Language Integrated Learning: From practice to principles? Annual Review of Applied Linguistics, 31, 182-204. DOI: 10.1017/S0267190511000092
Dalton-Puffer, C., Bauer-Marschallinger, S., Brückl-Mackey, K., Hofmann, V., Hopf, J., Kröss, L., y Lechner, L. (2017). Cognitive discourse functions in Austrian CLIL lessons: towards an empirical validation of the CDF Construct. European Journal of Applied Linguistics, 6(1), 5-29. DOI: 10.1515/eujal-2017-0028
Dallinger, S., Jonkmann, K., Hollm, J., y Fiege, C. (2015). The effect of content and language integrated learning on students. English and history competences Killing two birds with one stone? Elsevier. Learning and Instruction, 41, 23-31. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2015.09.003
Dodge, B. (2001). FOCUS: Five rules for writing a great WebQuest. Learning y Leading with Technology. ERIC Institute of Education Sciences, 8(28), 6-9. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ643405
Español e india mestiza [fotografía]. (s.f.). Recuperada de https://www.3museos.com/?pieza=de-espanol-e-india-mestiza
Estaire, S., y Zanon, J. (1994). Planning classwork: A task based approach. Oxford, Reino Unido: Heinemann.
Eurydice. (2006). Content and Language Integrated Learning (CLIL) at school in Europe. Directorate-general for education and culture. Bruselas, Bélgica: Comisión Europea. Recuperado de http://www.indire.it/lucabas/lkmw_file/eurydice/CLIL_EN.pdf
Evangelización de América [fotografía]. (s.f.). Recuperada de http://www.celam.org/cebitepal/detalle_d.php?id=NjI
Fang, Z. (2012). Language correlates of disciplinary literacy. Top Lang Disorders, 32, 19-34. Recuperado de https://alliedhealth.ceconnection.com/files/TLD0112B-1337958964160.pdf
Ferrando, E. (2018). La historia de España en español como lengua extranjera: enseñanza por contenidos históricos en segundas lenguas (Tesis doctoral). Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España.
Guerrini, M. (2009). CLIL materials as scaffolds to learning. In D. Marsh, P. Mehisto, D. Wolff, R. Aliaga, T. Asikainen, M. Frigols-Martin, S. Hughes y G. Langé (eds.). CLIL practice: Perspectives from the field (Volumen 1, pp. 74–84). Finlandia: Universidad de Jyväskylä. Recuperado de https://englishglobalcom.files.wordpress.com/2016/10/guerrini-clil-materials-as-scaffolds-learning.pdf
Kitson, A., Steward S., y Husbands, C. (2015). Didáctica de la Historia en Secundaria Obligatoria y Bachillerato. Madrid, España: Ediciones Morata.
Lackner, M. (2012). The use of subject-related discourse functions in upper secondary CLIL history classes (Tesis doctoral). Universidad de Viena, Viena, Austria.
Llinares, A., Morton, T., y Whittaker, R. (2012).The role of Language in CLIL. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
Lorenzo, F. (2008). Instrumental discourse in bilingual settings. An empirical study of linguistic adjustments in contents and language integrated learning. Language Learning Journal, 36(1), 21-33. DOI: 10.1080/09571730801988470
Martínez-Valverde, C. (1979). Consideraciones sobre la jornada de Inglaterra, 1588. Revista General de Marina, 490, 5-28. Recuperado de https://www.todoababor.es/articulos/16-consid1588.htm
Mattozzi, I. (1999). La transposición del texto historiográfico: un problema crucial de la didáctica de la historia. Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 4, 27-56. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1313492
Mattozzi, I. (2004). Enseñar a escribir sobre la historia. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 3, 39-48. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=820726
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2018). Estudio del programa de Historia de España de las Secciones Bilingües de la Consejería de Educación en Polonia. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/polonia/publicaciones-materiales/publicaciones.html
Moore, P., y Lorenzo, F. (2015). Task-based learning and content language integrated learning materials design: process and product. The Language Learning Journal, 43, 334-357. DOI: 10.1080/09571736.2015.1053282
Navés, T. y Muñoz, C. (2000). Usar las lenguas extranjeras para aprender y aprender a usar las lenguas extranjeras. El futuro no nos es ajeno lo moldean nuestras acciones. Recuperado de http://www.ub.edu/filoan/CLIL/padres.pdf
PCIC (s.f). Plan curricular del Instituto Cervantes. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/niveles/10_referentes_culturales_introduccion.htm
Prats, J., y Santacana, J. (2011). Didáctica de la Geografía y la Historia. Barcelona, España: Editorial Grao.
Pueyo, S. y Martín, I. (2014). Creación, adaptación y evaluación de materiales y recursos. Barcelona, España: Fundación Universitaria Iberoamericana.
Santisteban, A. F. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. Buenos Aires, Argentina: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de la Plata.
Seixas, P., y Norton, T. (2013). The big six Historical Thinking Concepts. Toronto, Canadá: Nelson Education.
Symcox, L., y Wischut, A. (2009). National history standards: The problem of the canon and the future of teaching history: The problem of the canon and the future of history teaching education”. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Skehan, P. (1996). A framework for the implementation of task-based instruction. Applied Linguistics, 17, 38-62. DOI: 10.1093/applin/17.1.38
Stern, H. H. (1992). Issues and options in language teaching. Londres, Reino Unido: Oxford University Press.
Willis, D. y Willis, J. (2007). Doing task-based teaching. Londres, Reino Unido: Oxford Handbooks for Language Teachers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This Journal and its articles are published under the Creative Commons CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International license. You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially. Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The license cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.